Asiakaspalvelu 045 679 3174

Liike on parasta lääkettä

Lähde:
Somethingbetter.fi ergonomiakaupan yhteistyökumppanin Seinäjoen Lääkäritalon työterveysfysioterapeutin
Tiina Lemisen haastattelu Ilkka ledessä 13.01. 2015

Tee työtäs vaihdellen, niin hyödyt eniten

Istumatyöläinen, seiso välillä. Seisomatyöläinen, istu tovi. Tärkeintä on työasennonvaihtelevuus
päivän mittaan.
Työpöydän varustelu helpottaa työtä kiireestä kantapäähän.

Työhuoneesta kuuluu pieni hurina, kun osastonsihteeri Sirpa Finnilä säätää sähkötyöpöytänsä
korkeutta. Tänään on laskutuspäivä. Se tarkoittaa, että Finnilä on suurimman osan työpäivästään
jalkojensa päällä.
– Päivinä, jolloin työ vaatii kirjoittamista, istun enemmän. Molempia teen päivittäin.
Osastonsihteeri on vaihdellut asentoa seisomatyöstä istumatyöhön puolentoista vuoden ajan.
– Vaihtelevuus on sopinut hyvin niskoilleni, joiden vaivat ovat vähentyneet. Kun lisäksi sain aikuisen
naisen silmälasit, työnteko parani entisestään, Finnilä  nauraa kaksiteholaseilleen.

Lehtijuttu-3

Istuminen rappeuttaa selän rakenteita ja heikentää selän välilevyjen verenkiertoa.

Istuma- ja seisoma -asennon vuorottelu jokaisen työpäivän aikana on useiden tutkimusten mukaan paras keino vähentää tuki- ja liikuntaelimistön kuormitusta, sanoo työfysioterapeutti Tiina Leminen Seinäjoen
Lääkäritalosta.
Istumisessa on pahinta jatkuvuus. Jos istuu koko työpäivän, varsinkin selkä tykkää kyttyrää.
– Istuminen rappeuttaa selän rakenteita ja heikentää selän välilevyjen verenkiertoa, työfysioterapeutti selittää.
Lisäksi istuminen myös lihottaa ja lisää sepelvaltimotaudin
riskiä. Siksi Leminen patistaa istuvaa seisomaan.
– Istuminen on useimmille lihaksille lähes täydellinen lepotila.
Seisominen sen sijaan tehostaa energiankulutusta ja rasittaa vähemmän selkää ja niska-hartiaseutua,
Leminen sanoo.
Työpäivän pituinen istuminen tekee niin hallaa, että aktiiviliikkujakaan ei ole turvassa istumisen
aiheuttamilta haitoilta.
Näyttöpäätetyöläisten työvälinelistalle on alkanut tulla erilaisia vaihtoehtoja.
Työfysioterapeutti
Tiina Leminen kantaa työpaikkansa osastonsihteerin työhuoneeseen kokeiltavaksi yhtä ja toista työkalua.
Sirpa Finnilää hymyilyttää, kun työfysioterapeutti pompauttaa lattialle jättipallon ja työntää
jalkojen juureen tasapainolaudan.
– Miten nuo liittyvät työntekoon? hän ihmettelee.
– Kokeile ja testaa, Leminen kehottaa.

 Oikeat välineet ja taukojumppaa

Seisomapöytä
Sähkösäätöinen työpöytä mahdollistaa optimaaliset työasennot, koska sillä voi työskennellävälillä istuen ja välillä seisten. Jos on tottunut vain istumaan, kannattaa seisominen aloittaa pienin erin, esimerkiksi puolisen tuntia kerrallaan useita kertoja työpäivän aikana.
Muista hyvät kengät. Korkokengillä ei kannata seistä koko työpäivää.
Seisoessa on tärkeää pitää paino tasaisesti molemmilla jaloilla ja jalat noin lantion leveydellä.
Älä lukitse polvia suoriksi vaan pidä polvet niin sanotusti pehmeinä.
Pöydän oikea korkeus löytyy, kun olkapäät asettuvat rennosti alas.
Kyynärvarsien tulee olla lähellä vartaloa ja tuettuna pöytää tai kyynärtukea vasten.
Mobiilipöydän kustannusten on laskettu olevan keskimäärin kolmen sairauslomapäivän verran.
Arvio: ”Olen tykännyt seisomapöydästä paljon. Välillä seison ja välillä istun tavallisella toimistotuolilla.”

Työpistematto
Seisoessa työpistematto vaimentaa ja vähentää alaraajojen
oireilua. Pehmeän maton alla jalat eivät väsy niin helposti.
Matto vaikuttaa myönteisesti myös tasapainoon ja sitä kautta keskivartalon syviin lihaksiin.
Arvio: ”Matto on hyvä. Vaikka maton päällä suositellaan käytettävän kenkiä, otan ne usein pois ja seison maton päällä sukkasillaan.

Hiiret
Ns. rollermouse eli rullahiiri vähentää yläraajojen kuormitusta, koska molemmat kädet pysyvät lähellä vartaloa, eikä kyynär- ja olkapäähän tule kiertoa. Mukana on myös rannetuki.
Pystymallinen hiiri antaa ranteen olla neutraalissa asennossa, eikä ranteeseen tule kiertoa.

Lehtijuttu-7Lehtijuttu-8

Kyynär- ja rannetuet
Pöytään kiinnitettävä kyynärtuki on erinomainen yläraajoille.
Kunnon tuki vähentää niskahartiaseudun kuormitusta.
Rannetuki näppäimistön ja hiiren edessä parantaa käden työasentoa ja vähentää rasitusvammoja.

Satulatuoli
Satulatuoli ja sähköpöytä ovat ideaali yhdistelmä.
Satulatuolilla istuminen on tärkeää aloittaa lyhyestä ajasta.
Oikeassa asennossa jalkapohjat ovat satulatuolilla istuessa tukevasti maassa ja reidet suuntautuvat noin 45 astetta
vaakatasosta alaspäin, jolloin selän luonnollinen lannenotko säilyy.
Painopiste on istuinluilla eikä istuja roiku nivelsiteiden ja lihasten varassa.
Arvio: ”Ei vaikuta hassummalta. Heti tuntee, kuinka ryhti oikenee.”

Tasapanoistuimet
Markkinoilla on dynaamisia tuoleja, joiden idea on istuinosan liikkuminen kaikkiin suuntiin.
Liikkuva istuinosa tuo liikettä lantion ja sitä kautta selkärangan alueelle.
Jättipallon päällä istuessa pallon liike aktivoi lantion ja selän lihaksia. Pallon päällä jo istuma-asennon ylläpito vaatii
enemmän lihastyötä, jolloin myös verenkierto lihaksissa on parempaa.

Tasapainolauta
Tasapainotyynyn tai -laudan päällä voi kokeilla työskentelyä seisten. Tämä edellyttää säädettävää
sähköpöytää, jolloin työpöydän saa juuri oikealle korkeudelle.
Tasapainolauta aktivoi automaattisesti syviä tukilihaksia ja parantaa aineenvaihduntaa.
Arvio: ”Tämä tasapainolauta tuntuu hyvältä! Tätä voisi kokeilla enemmänkin.”

 

Lehtijuttu-5

Taukoliikkeet
Näyttöpäätetyössä erityisesti vartalon etupuolen lihakset kiristyvät.
Vastaliikkeet ja venytykset kannattaa tehdä seisten. Erityisen tärkeitä ovat avaavat liikkeet selkärangalle, jotka
suuntautuvat taakse ja sivulle. Myös pienemmät lihakset kaipaavat venytystä ja palautusta, kuten kyynärvarren lihakset, jotka rasittuvat hiirityöskentelyssä.

Lähde: Työfysioterapeutti
Tiina Leminen
Arviot: Osastonsihteeri
Sirpa Finnilä